prior image
Od suchých prezentácií k zážitkovému učeniu Ako sa zmenilo vzdelávanie v oblasti finančnej gramotnosti na Slovensku?

Výučba finančnej gramotnosti je zvyčajne disciplínou, v ktorej je kvalita oveľa dôležitejšia ako

kvantita. Finančnú gramotnosť možno totiž vyučovať mnohými spôsobmi, od strohej

prezentácie v PowerPointe cez interaktívne webové aplikácie až po takzvané zážitkové

vzdelávanie.

Pedagógovia sa nemusia spoliehať len na materiály na výučbu finančnej gramotnosti v

tradičnej podobe, ktorých môžu mať dostatok od úradov alebo Národnej banky Slovenska.

Na trhu je dnes k dispozícii množstvo aplikácií, ktoré môžu pomôcť pri osvojovaní si

správnych finančných návykov. S týmito aktivitami začali bežné banky, ktoré sa zamerali na

úverové riziká, najmä na prevenciu, aby sa ľudia nedostali do dlhovej pasce v dôsledku

takzvaných úverových podvodov, a aby boli vo všeobecnosti obozretní voči nebankovým

úverovým organizáciám.

Avšak ani toto vzdelávanie nedokáže držať krok s rýchlym rozvojom online finančných a

investičných nástrojov. Preto investičné spoločnosti a brokeri prišli so svojimi demo účtami,

ktoré slúžia klientom na to, aby si vyskúšali obchodovanie takzvane „nanečisto“. Na základe

týchto praktických skúseností potom začali vznikať špecializované online kurzy a školy, ktoré

reagovali na dopyt čoraz širšieho okruhu obyvateľstva, ktoré chcelo obchodovať a investovať

samostatne, byť svojím vlastným maklérom alebo investorom, ktoré nechcelo byť

obmedzované časovými a priestorovými hranicami. Jednou z takýchto škôl je naša Axil

Academy. Nie je predsa nič lepšie ako si osvojiť základy ekonómie a obchodu a potom

pokračovať v praktickej výučbe založenej na reálnych obchodných prípadoch.

Vráťme sa však k teoretickým základom a k otázke, ako zapojiť žiakov a študentov do

výučby finančnej gramotnosti. Zážitkové vzdelávanie sa stalo skutočnou „bombou“ v oblasti

výučby tých najmladších. Ide o výučbu finančnej gramotnosti s využitím metód zážitkovej

pedagogiky. Jednoducho povedané, ide o znázornenie situácií, s ktorými sa žiaci môžu

stretnúť vo svojich rodinách, kedy rodičia riešia otázky, ako napríklad koľko peňazí musia

mesačne minúť na pravidelné platby, koľko ušetria a ako riešia potrebu mimoriadnych

výdavkov.

Výhoda zážitkovej pedagogiky spočíva v tom, že žiaci na vlastné oči vidia modelové situácie,

ktoré môžu nastať v ich rodinách, a následne sa sami zapájajú do hry a vyskúšajú si, ako

ľahko alebo ťažko sa dá vyhnúť nepriaznivému dopadu určitého finančného rozhodnutia. V

tejto oblasti pôsobí napríklad české Divadlo Fórum, kde si školy môžu takéto predstavenia

objednať.

Stručne povedané, na súčasnom slovenskom trhu existuje množstvo príležitostí na zlepšenie

finančnej gramotnosti tunajších žiakov. V konečnom dôsledku však vždy záleží na

konkrétnom učiteľovi, ale aj rodičovi, koľko sa chce žiakom (deťom) v tomto smere venovať.

prior image
Lector Robert Paľuš

Obchodovaniu na kapitálových trhoch sa venuje od roku 2002, kedy začínal ako obchodník s komoditnými Futures. Postupne svoj fokus presunul na akciové trhy, kde dlhé roky pôsobil u obchodníkov s cennými papiermi na Slovensku a v ČR. Skúsenosti s obchodovaním má aj na trhoch zameraných na pákové produkty ako Forex a CFD a jeho aktuálnou novou výzvou sa stali kryptomenové obchody.