Výučba finančnej gramotnosti je zvyčajne disciplínou, v ktorej je kvalita oveľa dôležitejšia ako
kvantita. Finančnú gramotnosť možno totiž vyučovať mnohými spôsobmi, od strohej
prezentácie v PowerPointe cez interaktívne webové aplikácie až po takzvané zážitkové
vzdelávanie.
Pedagógovia sa nemusia spoliehať len na materiály na výučbu finančnej gramotnosti v
tradičnej podobe, ktorých môžu mať dostatok od úradov alebo Národnej banky Slovenska.
Na trhu je dnes k dispozícii množstvo aplikácií, ktoré môžu pomôcť pri osvojovaní si
správnych finančných návykov. S týmito aktivitami začali bežné banky, ktoré sa zamerali na
úverové riziká, najmä na prevenciu, aby sa ľudia nedostali do dlhovej pasce v dôsledku
takzvaných úverových podvodov, a aby boli vo všeobecnosti obozretní voči nebankovým
úverovým organizáciám.
Avšak ani toto vzdelávanie nedokáže držať krok s rýchlym rozvojom online finančných a
investičných nástrojov. Preto investičné spoločnosti a brokeri prišli so svojimi demo účtami,
ktoré slúžia klientom na to, aby si vyskúšali obchodovanie takzvane „nanečisto“. Na základe
týchto praktických skúseností potom začali vznikať špecializované online kurzy a školy, ktoré
reagovali na dopyt čoraz širšieho okruhu obyvateľstva, ktoré chcelo obchodovať a investovať
samostatne, byť svojím vlastným maklérom alebo investorom, ktoré nechcelo byť
obmedzované časovými a priestorovými hranicami. Jednou z takýchto škôl je naša Axil
Academy. Nie je predsa nič lepšie ako si osvojiť základy ekonómie a obchodu a potom
pokračovať v praktickej výučbe založenej na reálnych obchodných prípadoch.
Vráťme sa však k teoretickým základom a k otázke, ako zapojiť žiakov a študentov do
výučby finančnej gramotnosti. Zážitkové vzdelávanie sa stalo skutočnou „bombou“ v oblasti
výučby tých najmladších. Ide o výučbu finančnej gramotnosti s využitím metód zážitkovej
pedagogiky. Jednoducho povedané, ide o znázornenie situácií, s ktorými sa žiaci môžu
stretnúť vo svojich rodinách, kedy rodičia riešia otázky, ako napríklad koľko peňazí musia
mesačne minúť na pravidelné platby, koľko ušetria a ako riešia potrebu mimoriadnych
výdavkov.
Výhoda zážitkovej pedagogiky spočíva v tom, že žiaci na vlastné oči vidia modelové situácie,
ktoré môžu nastať v ich rodinách, a následne sa sami zapájajú do hry a vyskúšajú si, ako
ľahko alebo ťažko sa dá vyhnúť nepriaznivému dopadu určitého finančného rozhodnutia. V
tejto oblasti pôsobí napríklad české Divadlo Fórum, kde si školy môžu takéto predstavenia
objednať.
Stručne povedané, na súčasnom slovenskom trhu existuje množstvo príležitostí na zlepšenie
finančnej gramotnosti tunajších žiakov. V konečnom dôsledku však vždy záleží na
konkrétnom učiteľovi, ale aj rodičovi, koľko sa chce žiakom (deťom) v tomto smere venovať.
Obchodovaniu na kapitálových trhoch sa venuje od roku 2002, kedy začínal ako obchodník s komoditnými Futures. Postupne svoj fokus presunul na akciové trhy, kde dlhé roky pôsobil u obchodníkov s cennými papiermi na Slovensku a v ČR. Skúsenosti s obchodovaním má aj na trhoch zameraných na pákové produkty ako Forex a CFD a jeho aktuálnou novou výzvou sa stali kryptomenové obchody.